Wednesday, June 30, 2010

Solat Jumaat di Jajahan Pasir Mas


YMM Pemangku Raja telah mengampuni perkenan untuk berangkat menunaikan solat Jumaat di Masjid Mukim Siram, Alor Pasir, Pasir Mas pada 21 Jamadilakhir 1431H bersamaan dengan 4 Jun 2010.



Ambo dok ingatkan masjid ini terletak di Kg Alor Pasir, Tanah Merah. Memandangkan ambo ini daripada Pasir Puteh, jadi ambo ambik jalan Pasir Puteh - Machang - Tanah Merah dan lalu ikut jalan Padang Siam utk pergi ko Alor Pasir tu. Cari punya cari, tak jumpo jugak dgn masjid tersebut. Masjid-masjid lain hok sekitar tu banyak la, tp tiada tanda sambutan keberangkatan Tuanku ni.

Ambo pun telefon la sahabat ambo dan dia royak yang masjid ini berada di Jajahan Pasir Mas, jalan lama menuju ke Rantau Panjang. Berdekatan dengan Kg Pohon Tanjung. Maka dengan lorat nya, ambo pergi la ke masjid tersebut. Akhirnya setelah dua tiga kali telefon sahabat ambo tu, jumpo la masjid tu. Nasib baik la Tuanku tidak berangkat tiba lagi.


Meyambut keberangkatan tiba YMM Pemangku Raja



Semasa menunaikan solat Jumaat



Menziarah Tok Guru Pondok Siram (sebelah kiri)


Selepas selesai solat Jumaat, Tuanku mengampuni berkenan untuk mengurniakan bantuan zakat kepada orang-orang miskin disekitar kampung tersebut. Tuanku juga meluangkan masa untuk menziarah Tok Guru Pondok Siram tu yang tinggal bersebelahan dengan masjid tersebut.


Raja yang adil, Raja yang disembah.


SEMOGA ALLAH MELINDUNGI TUANKU DUNIA DAN AKHIRAT


No comments:

Post a Comment