Thursday, May 27, 2010

Majlis Graduasi 2010


Pada 20 Jamadilawal 1431H bersamaan dgn 5 Mei 2010, YMM Pemangku Raja telah mencemar duli utk berangkat ke Majlis Graduasi 2010 di Sekolah Menengah Sains Tengku Muhammad Faris Petra, Pengkalan Chepa, Kelantan. Baginda juga telah ampuni berkenan utk menganugerahkan sijil-sijil kecemerlangan bagi pelajar-pelajar SPM & PMR.

Menurut maklumat yg diperolehi drp pihak sekolah, salah seorang pelajar SPM tersebut, iaitu adik Nur Syuhadah Bt Muhammad telah mendapat tempat ke 7 terbaik SPM peringkat kebangsaan. Syabas.



Para dif-dif jemputan menunggu keberangkatan tiba YMM Pemangku Raja



Keberangkatan tiba YMM Pemangku Raja




Perarakan masuk ke dewan sekolah


Di majlis ini, pihak sekolah telah mengadakan perarakan membawa 'cokmar' konvokesyen sambil mengiringi YMM Pemangku Raja berangkat masuk ke dewan utama sekolah. Ala-ala konvokesyen di universiti gitu.

Disamping pelajar-pelajar menerima anugerah, pihak sekolah juga telah memberi penghargaan kepada guru-guru yang cemerlang, gemilang dan panitia cemerlang. Diatas kesungguhan, komitmen dan dedikasi mereka maka dapat melahirkan seorang pelajar yg cemerlang.


Barisan guru-guru yang menerima anugerah


Sambil-sambil YMM Pemangku Raja menganugerahkan sijil-sijil tersebut, sekumpulan pelajar telah mengalunkan muzik tradisional utk halwa telinga. Mereka berbakat dan merupakan pelapis generasi pemuzik tradisional.


Pemuzik-pemuzik tradisional


Selepas acara itu, YMM Pemangku telah ampuni berkenan utk berangkat ke Bilik Rehat D'Raja utk membuka jubah graduasi serta beristirehat sebelum majlis santapan tengahari. Bilik pengetua sekolah tersebut telah dijadikan Bilik Rehat D'Raja. Didalam bilik tersebut terdapat satte, coffee table, karpet bidang, meja pengetua dan peralatan pejabat pengetua.

Pada masa itu, waktu solat Zohor telah masuk. Tiba-tiba, YMM Pemangku Raja telah bertitah utk solat Zohor berjemaah dlm Bilik Rehat tersebut. Tanpa ada sebarang persediaan, pihak terbabit hanya alihkan satte dan hamparkan sejadah diatas karpet bidang.

Di majlis ini, Dato' Mufti Kelantan dan Dato' PTG ialah pengiring kepada YMM Pemangku Raja. Oleh itu, mereka turut bersolat jemaah dan diturut serta oleh Pengetua. Lain-lain dif menunggu di Bilik Santap D'Raja.

Ambo sebagai pacal rakyat sungguh rasa berbangga apabila seorang ketua negeri merangkap ketua agama bagi negeri Kelantan, iaitu YMM Pemangku Raja telah menunjukkan contoh yang terbaik. Baginda mendahulukan solat daripada perkara-perkara duniawi yang lain. Baginda melunaskan tangunggungjawab yg wajib kepada Allah s.w.t dahului daripada urusan duniawi. Baginda memandang begitu penting terhadap urusan ukhrawi. SubahanaAllah....


Raja yang adil, Raja yang disembah.

SEMOGA ALLAH MELINDUNGI TUANKU DUNIA DAN AKHIRAT

No comments:

Post a Comment