Wednesday, May 12, 2010

Bertani Adalah Ibadah (1)






"Dan Dialah yg menurunkan air hujan dari langit, lalu kami tumbuhkan dgn air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yg menghijau itu benih yg banyak, dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yg menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami kelaurkan pula) zaitun dan delima yg serupa dan yg tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pula) kematangannya. Sesungguhnya pada yg demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yg beriman." - An An'am:99

Sesuatu bangsa itu tidak akan berupaya membangunkan tamadunnya tanpa pertanian. Seorang ulama, Al Zarkasyi berkata, "bahawa semua orang memerhatikan makanan kerana tidak ada yang tidak memerlukan kepada hasil tanaman dan kehidupan tidaklah teratur tanpa adanya makanan".

Pengerusi J/kuasa Pertanian, Industri Desa dan Bioteknologi, Haji Che Abdullah Mat Nawi berkata, gagasan Bertani Satu Ibadah merupakan pelaksanaan kepada dasar Membangun Bersama Islam. Ianya memberi penekanan kepada usaha-usaha mendidik rakyat Kelantan menjadikan Islam sebagai dasar dan cara hidup. Disamping itu, konsep ini juga bertujuan utk meningkatkan pemahaman dan penghayatan konsep ibadat di kalangan masyarakat tani berteraskan prinsip Masuliah, Ubudiah dan Itqan.

InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment